Snabbguiden

- Säkerställ att din uppfinning löser ett viktigt problem
- Säkerställ att det finns framtida köpare som vinner på att använda uppfinningen
- Vinsterna ska tydligt kunna beskrivas i minskade kostnader, ökade intäkter, ökad lönsamhet, ökad kvalitet, minskad tidsåtgång, räddade liv, etc
- Försäkra dig så långt det går att det inte finns ännu smartare lösningar ute på marknaden eller på väg ut till marknaden
- Säkerställ att utvecklingsprojektet är rimligt och att det kommer att gå att tillverka produkten till vettiga kostnader
- Skydda din uppfinning och din verksamhet
- Patentansökan
- Bilda bolag
- Royaltyavtal och relationsavtal mellan dig och bolaget
- Arbeta fram en realistisk plan för hela utvecklingsarbetet, från idé till färdig produkt
- Sälj inte ut din uppfinning för billigt
- Börja projektet i rätt ände
- Arbeta billigt till att börja med
- Se till att få svar på de viktigaste frågorna, de som skulle kunna stjälpa projektet, innan det satsas för mycket pengar

- Planera din kommunikationsstrategi ordentligt. Den kommer att vara avgörande för den fortsatta verksamheten
- Vilka målgrupper vänder den sig till?
- Vilket budskap behövs för att attrahera investerare, specialister, framtida nyckelkunder, din framtida marknad?
- När vinner bolaget på att ha en hemsida?
- Lägg inte pengar på marknadskommunikation förrän marknaden är mogen för det
- Träna på din presentation. Att presentationen går hem kommer att ha avgörande betydelse för framtiden
- När ska bolaget bli publikt? Noterat för aktiehandel? Nyemissioner?
- Fråga revisorn till råds
- Skaffa information från erfarna entreprenörer som är villiga att hjälpa dig
- Organisera ett bolag som har resurser för 1-2 års utvecklingsarbete
- Styrelsesammansättningen är oerhört viktig

- Affärsplanen ska vara genomtänkt, enkel, tydlig och inte längre än nödvändigt. Det är en plan och inte en rapport!
- Hushålla med pengarna. Kassan sinar snabbt
- Affärsplanen ska adressera allt viktigt som ska göras, när sakerna ska göras, vad sakerna kostar att göra och vad verksamheten syftar till
- Man bör i varje affärsplan ge en kort beskrivning av hur och när man tänker angripa marknaden.
- Ju längre projektet fortskrider, desto mer marknadsaspekter ska med
- Tänk inte i termer av ”Exit- strategier”, vilket du kan få rådet att göra
- Hela styrelsen ska stå bakom planen. Om så inte är fallet krävs åtgärder
- Bedriv produktutvecklingen smart. Viktigt att göra sakerna i rätt ordning och till rätt kostnader
- Produktcertifieringen måste fokuseras tidigt

- Se till att skaffa dig en så tydlig bild som möjligt av din framtida marknads olika behov och handlingsalternativ
- Marknadsintroducera smart!
- Bra underlag för affärsmodell och prissättning
- Marknadsintroduktion i olika steg
- Slösa inte pengar på dyra lanseringar som inte uppmärksammas
- Ta chanser som dyker upp
- Fokusera på det som är viktigt
- Alla behöver inte se dig och din uppfinning
- De som kan påverka den fortsatta utvecklingen måste du nå
- Mikromarknaden först
- 10 nöjda kunder innan du jagar 100
- Planera steg 2 noggrant
- Vilken geografisk marknad?
- Marknadskommunikation eller ej?
