Snabbguiden

  • Säkerställ att din uppfinning löser ett viktigt problem
  • Säkerställ att det finns framtida köpare som vinner på att använda uppfinningen
    • Vinsterna ska tydligt kunna beskrivas i minskade kostnader, ökade intäkter, ökad lönsamhet, ökad kvalitet, minskad tidsåtgång, räddade liv, etc
    • Försäkra dig så långt det går att det inte finns ännu smartare lösningar ute på marknaden eller på väg ut till marknaden
  • Säkerställ att utvecklingsprojektet är rimligt och att det kommer att gå att tillverka produkten till vettiga kostnader
  • Skydda din uppfinning och din verksamhet
    • Patentansökan
    • Bilda bolag
    • Royaltyavtal och relationsavtal mellan dig och bolaget
  • Arbeta fram en realistisk plan för hela utvecklingsarbetet, från idé till färdig produkt
    • Sälj inte ut din uppfinning för billigt
    • Börja projektet i rätt ände
    • Arbeta billigt till att börja med
    • Se till att få svar på de viktigaste frågorna, de som skulle kunna stjälpa projektet, innan det satsas för mycket pengar

  • Planera din kommunikationsstrategi ordentligt. Den kommer att vara avgörande för den fortsatta verksamheten
    • Vilka målgrupper vänder den sig till?
    • Vilket budskap behövs för att attrahera investerare, specialister, framtida nyckelkunder, din framtida marknad?
    • När vinner bolaget på att ha en hemsida?
    • Lägg inte pengar på marknadskommunikation förrän marknaden är mogen för det
    • Träna på din presentation. Att presentationen går hem kommer att ha avgörande betydelse för framtiden
  • När ska bolaget bli publikt? Noterat för aktiehandel? Nyemissioner?
    • Fråga revisorn till råds
    • Skaffa information från erfarna entreprenörer som är villiga att hjälpa dig
  • Organisera ett bolag som har resurser för 1-2 års utvecklingsarbete
    • Styrelsesammansättningen är oerhört viktig

  • Affärsplanen ska vara genomtänkt, enkel, tydlig och inte längre än nödvändigt. Det är en plan och inte en rapport!
    • Hushålla med pengarna. Kassan sinar snabbt
    • Affärsplanen ska adressera allt viktigt som ska göras, när sakerna ska göras, vad sakerna kostar att göra och vad verksamheten syftar till
    • Man bör i varje affärsplan ge en kort beskrivning av hur och när man tänker angripa marknaden.
    • Ju längre projektet fortskrider, desto mer marknadsaspekter ska med
    • Tänk inte i termer av ”Exit- strategier”, vilket du kan få rådet att göra
  • Hela styrelsen ska stå bakom planen. Om så inte är fallet krävs åtgärder
  • Bedriv produktutvecklingen smart. Viktigt att göra sakerna i rätt ordning och till rätt kostnader
    • Produktcertifieringen måste fokuseras tidigt

  • Se till att skaffa dig en så tydlig bild som möjligt av din framtida marknads olika behov och handlingsalternativ
  • Marknadsintroducera smart!
    • Bra underlag för affärsmodell och prissättning
    • Marknadsintroduktion i olika steg
    • Slösa inte pengar på dyra lanseringar som inte uppmärksammas
    • Ta chanser som dyker upp
    • Fokusera på det som är viktigt
    • Alla behöver inte se dig och din uppfinning
    • De som kan påverka den fortsatta utvecklingen måste du nå
  • Mikromarknaden först
    • 10 nöjda kunder innan du jagar 100
  • Planera steg 2 noggrant
    • Vilken geografisk marknad?
    • Marknadskommunikation eller ej?

Comments are closed.